En “Trump-profet” i hovedstaden

|
Skjermbilde (5634)

I dagene 3.-7. september arrangeres det en todelt «bønnekonferanse» i Oslo i forkant av stortingsvalget.  Arrangør er «Day&Night», som er knyttet til pinsemenigheten Jesus Church.

Første del er kalt «Bønn for Norge», mens andre del har tittelen «European Prayer Summit». Hovedtaler i andre del er «profeten» Cindy Jacobs fra USA. Hun er bl.a. kjent som en sterk støttespiller for Donald Trump. Hun deler hans oppfatning av at valget i 2020 var «stjålet», og hun var til stede – sammen med en bønnegruppe av andre Trump-tilhengere – ved stormingen av Kongressen 6. januar 2021.

Avisa Dagen hadde 30. august og 2. september to fyldige reportasjer om denne konferansen. I den første reportasjen blir det bl.a. henvist til et intervju Sid Roth hadde med Cindy Jacobs i programmet «It’s Supernatural», der «profetier» for året 2017 var i fokus. Jeg siterer fra Dagens gjengivelse av noe av det Jacobs sa i intervjuet: «Da Trump ble innsatt, var han 70 år, 7 måneder og 7 dager og (hun) viste til den hebraiske kalenderen hvor året 5777 tilsvarer starten på Trumps første periode. Det skal være et år av ‘kronet sverd’ og autoritet». Cindy Jacobs finner en rekke påståtte profetiske «bevis» for at Trump er salvet og innsatt av Gud.

I den andre reportasjen blir en av Cindy Jacobs mangeårige norske venner intervjuet, nærmere bestemt pastor i Oslokirken, Jan-Aage Torp. Han har i en årrekke hatt nær kontakt med Cindy Jacobs, forteller han. Høsten 2001 utpekte hun ham til å være blant 12 “internasjonale apostler” som skulle «bryte» Oslo-avtalen mellom Israel og PLO «i åndens verden». De samlet seg utenfor Det Hvite Hus i Washington, forteller han selv på Oslokirkens hjemmesider – «der vi brøt Oslo-avtalenes forbannelser, og vi beseglet denne hellige handling ved å ta nattverd sammen».

New Apostolic Reformation (NAR)

Cindy Jacobs er knyttet til det løst organiserte nettverket som gjerne går under navnet «New Apostolic Reformation (NAR). Sentralt innenfor dette står begreper som «den femfoldige tjeneste» og «herredømmeteologi» («dominion theology»).  En viktig forestilling der er at i «de siste tider» skal det angivelig reises opp en ny generasjon dedikerte kristne, som skal gjøre større undere enn det Jesus gjorde. Her henvises det gjerne til Joh. 14, 12ff, der det står: «Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som tror på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør. Og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til min Far. Og hva som helst dere ber om i mitt navn, det skal jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i Sønnen.»  Dette tolkes helt bokstavelig – og særlig to av «rollene» i det som kalles «den femfoldige tjenesten», blir framhevet: Apostlenes og profetenes.  Det er m.a.o. snakk om en form for spesialisert utrustning.

Særegent for «herredømmetologien» er også den oppfatning at «apostlene» skal erobre bestemte geografiske områder for Gud, der de skal drive «åndelig krigføring» («spiritual warfare»). Sentralt står også forestillingen om «The Seven Mountains Mandate».  Det innebærer at de utvalgte apostlene og profetene skal mobilisere dedikerte kristne til å ta innflytelse over 7 sentrale samfunnsfelt innenfor sitt geografiske ansvarsområde (kunst og underholdning, utdanning, religion, media, familie, næringsliv, styresmakter).  I sin mest ekstreme form er dette intet mindre enn en teokratisk visjon.

«Oslokirken hører hjemme i den pentekostale-evangelikale hovedstrømning innenfor historisk kristendom, som ofte kalles for «The New Apostolic Reformation», et uttrykk som ble lansert av Dr. C. Peter Wagner.»  Dette skriver Jan-Aage Torp på Oslokirkens hjemmesider. Og nettopp Wagner er hovedinspiratoren for hele NAR-bevegelsen. Også for Cindy Jacobs. Hun og Wagner (som døde i 2016) hadde et nært samarbeid.

Samarbeidspartnere

I andre del av konferansen er det flere talere i tillegg til Jacobs. Bl.a. skal ekteparet Anne og Stephan Christiansen, stifterne av Jesus Church, delta. Det samme skal den britiske pastoren Clive Urquhart og den nåværende hovedpastoren i Jesus Church, Sebastian Lee Mehlen. Sistnevnte er også rektor ved Troens Bevis Bibel- og Misjonsinstititt (TTBMI), som Aril Edvardsen overlot til Jesus Church å ha ansvaret for i 2008.

Clive Urquhart er nok også godt tilpasset NAR-rammen, noe navnet på menigheten hans indikerer (Kingdom Faith Church). Han er for øvrig sønn til Colin Urquhart, som var «vikar» for Enevald Flåten som hovedpastor i menigheten Levende Ord i Bergen i en turbulent periode i 2006.

Jeg har imidlertid ikke oppfattet ekteparet Christiansen som typiske NAR-representanter tidligere, selv om de avgjort har vært ansett for å være temmelig ytterliggående innenfor karismatisk orientert kristendom.. Det er nok å nevne den oppsiktsvekkende og mye omtalte VGTV-serien «Frelst» (2016), som handlet om et annet «underbruk» av Jesus Church – Jesus Revolution. Nå virker det som om NAR-tilslutningen er helhjertet. I hvert fall gjelder det anerkjennelsen av Cindy Jacobs. Stephan Christiansen smeller til på nettsiden jesuspeople.com med påstanden om at hun er «en av verdens mest anerkjente profeter» – og han fortsetter: «Cindy Jacobs, som leder tjenesten «Generals of Intercession» sammen med sin mann, Mike, er en sentral skikkelse i den globale pinsekarismatiske verden».

I første del av konferansen er det flere samarbeidspartnere. Noen av dem er nært knyttet til Jesus Church – slik som allerede nevnte TBBMI. Av de øvrige kan nevnes Nordic Harvest Mission fra Trøndelag (stiftet av Håkon Fagervik), RHEMA Norge (en bibelskole i Kenneth Hagins ånd) og Halvor Lindal fra IMI-kirken i Rogaland, samt den tilknyttede ungdomsorganisasjonen Impuls. Jeg er ikke spesielt overrasket over at disse deltar – men så begynner jeg å stusse litt:

Filadelfia Oslo? David André Østby? Når ble NAR-nettverket og Trump-profeter mainstream i den «vanlige» pinsebevegelsen? Er dette en ny utvikling?

Aller mest overrasket blir jeg over å finne Tønsberg Frikirke (den evangelisk-lutherske!) på plakaten. Forut for (som en slags oppvarming til?) «lederdag med Cindy Jacobs» fredag 5. september skal det være en time lovsang med «Frikirken Tønsberg», kan vi lese.

Utfordring

Spørsmål til ansvarlige i Pinsebevegelsen og Den evangelisk-lutherske frikirke:
Går dere god for den type NAR-inspirert «kristendom» som Cindy Jacobs representerer? Er det virkelig uproblematisk å dele plakat og plattform med henne?

Bildet er et screenshot hentet fra det omtalte intervjuet i “It’s Subernatural”. Kilde: YouTube.

4 1 vote
Artikkelvurdering
Abonner
Send e-postmelding når
1 Kommentar
Best likt
Nyeste Eldste
Inline Feedbacks
View all comments