Hvor kommer alt hatet og volden fra?

|
P1060550

Ser ikke Rajpoot at det er en enorm kontrast mellom hans islamske, teologiske syn og den religiøse praksis som mange muslimer står for?

Av Einar Gelius

Dette innlegget er et svar på Osamah Rajpoots tekst Gelius islamsyn i strid med islamsk teologi.

I sommer har det foregått en meningsutveksling om islam mellom Osamah Rajpoot og meg. Mine innlegg i Nettavisen ble først møtt med utskjelling og mistenkeliggjøring av Rajpoot. Hans groveste påstander var at jeg farer med løgn og driver med «islamofobisk tankespinn».

Nå har Rajpoot endret sin debattform – for nå er han blitt belærende overfor meg. Nå er tonen følgende: Mitt islamsyn er i strid med islamsk teologi. Undersforstått: Det er Osamah Rajpoot som har det eneste og rette syn på hvordan Koranen skal tolkes og hvordan profeten skal forståes.

Defensiv, eller aggressiv krigføring i Koranen?

Rajpoots hovedtese er at aggressiv krigføring rett og slett ikke er tillatt i islam. Koranens tekster om krig handler kun om defensiv krigføring.

Det er interessant at samtidig med Rajpoots innlegg her hos religioner.no, kan man lese følgende i nyhetene:

Angrepet på forfatteren Salman Rushdie i USA. Libaneseren Hadi Matar som stod bak angrepet skal ha uttrykt respekt for ayatollah Khomeini i Iran og beskyldt Rushdie for å ha angrepet islam.

“De verste vederstyggelighetene på jorden”

Den anerkjente norske journalisten Vibeke Knoop Rachline forteller at det i Frankrike for tiden lever 35 personer med konstant politibeskyttelse, etter trusler fra islamister. Rachline forteller videre om den algeriske forfatteren Boulam Sansal, som sier:

«Hvis jeg måtte velge et enkelt ord for å si vår tids ondskap, ville jeg sagt «islam». Ingen fenomener har forvandlet verden så mye, så opprørende, vansiret, pervertert, og skremt. Ingen sykdom har krevd så mange ofre, kastet så mange land i uro og mennesker på til eksil. Ingen annen øverste sannhet har tjent så mye til å rettferdiggjøre og øke de verste vederstyggelighetene på jorden, begått av muslimer i IS, Taliban, GIA, Boko Haram med mer.»

I Somalias hovedstad Mogadishu ble hotellet Hayat brutalt angrepet nå i august. Angrepet ble utført av islamistgruppen Al-Shabab.

Dette er bare et lite knippe av nyheter fra dagens verden. I følge Rajpoots argumentasjon er ikke dette «refleksjon av islam». Men hva er det da?

Ser ikke Rajpoot at det er en enorm kontrast mellom hans islamske, teologiske syn og den religiøse praksis som mange muslimer står for? En praksis som i stor grad er preget av hat, kontroll og vold.

Kan tolkes i mange retninger

Selvsagt kan religiøse tekster tolkes i mange retninger. Slik er det med Bibeltekster og slik også med Korantekster. I mitt forrige innlegg henviste jeg til en av Norges mest anerkjente islam-forskere, Kari Vogt, som nettopp understreker at Koranen kan gi utgangspunkt for flere tolkninger, alt etter hvilke vers man velger å legge til grunn for en helhetsforståelse.

Vogt sier det slik: I Koranens eldste deler oppfordres de troende til væpnet forsvar. Senere, i Medina-tiden, da det første muslimske samfunnet var etablert under profetens ledelse, åpnes det også for angrepskrig. Det såkalte «sverdverset», sure 9,5, er det viktigste skriftgrunnlaget: «Men, når de fredlyste månedene er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, – pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt!»

Hvor henter terroristene sin inspirasjon?

Nå kan både Rajpoot og jeg fortsette med å slå hverandre i hodet med Koran-vers. Men Rajpoot må slutte med å beskrive mitt syn på islam som «i strid med islamsk teologi» og «gammeldags» og at jeg er mer i takt med ekstremistene og ikke muslimer flest.

Det Rajpoot fremdeles ikke svarer på, er hvor all volden og hatet som skjer i islams navn kommer fra? Hvor henter terroristene og voldsutøverne sin inspirasjon fra?

Jeg er enig med Kari Vogt. Koranens «sverdvers» åpner for angrepskrig og er sannsynligvis en av mange inspirasjonskilder for dagens terrorister. Dette er min teologiske dekning for at Muhammed spredte islam med sverdet, som Rajpoot etterspør. Volden og hatet som skjer i Allahs navn kan kun stoppes ved at imamer og andre muslimske ledere tar et teologisk oppgjør med slike tekster.

 

0 0 votes
Artikkelvurdering
Abonner
Send e-postmelding når
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments