Best når det gjelder

|
NorgeFinland

Norge er best i OL, mens Finland er best når det gjelder – og på det som er viktigst.

Kontrasten til Norge er slående.

Mens Norge har påtatt seg rollen som fredsnasjon, uten at det har gitt varige resultater, er Finland verdensledende på beredskap og totalforsvar – kanskje bare slått av Israel.

Flinke til å arrangere «dager»

Jeg ble inspirert til å skrive om dette på den nylig avholdte «Totalforsvarsdagen». Vi er flinke til å arrangere «dager» her i landet – med mye symbolikk, og som naturligvis ikke vil ha noen betydning for – i dette tilfellet – totalforsvaret.

I Norge har vi brukt de siste tre tiårene på å bygge ned både militær- og sivil beredskap. For eksempel ble kravet om tilfluktsrom fjernet i 1998. Finland har i dag et av verdens mest omfattende systemer for tilfluktsrom.

Da pandemien kom, manglet vi munnbind. Finland hadde fulle lagre.

Når Norge nå diskuterer matsikkerhet, har Finland allerede utrustet 300 butikker til å fungere i kriser – med aggregater, manuelle betalingsløsninger, tilpasset logistikk og avtaler som forplikter.

Hvorfor fungerer Finland så godt?

Fordi beredskap er en del av hele samfunnsmodellen:

  1. Totalforsvaret inkluderer stat, kommuner, næringsliv og innbyggere.
  2. En egen lov sikrer at både offentlig og privat sektor må levere kritiske varer og tjenester i kriser.
  3. Kostnadene deles mellom offentlig- og privat sektor. Beredskap er et spleiselag.
  4. Tilfluktsrom er integrert i systemet.
  5. Finland er ledende på hybridtrussel-beredskap.
  6. Sivile og militære trener sammen.

Finland har allmenn verneplikt – på ordentlig. De har én million reservister. 280 000 soldater kan være klare på få uker. Og så har de et sterkt luftforsvar og Vest-Europas mest slagkraftige artilleri.

Og Norge?

Vi skårer lavest i Norden på produktivitet, industriell innovasjon og økonomisk utvikling. Vi har høyest sykefravær. Vi investerer enormt i klimatiltak – selv med verdens reneste kraftmiks. Og vi har verdens høyeste bistandsbudsjett målt mot BNI, men lite fokus på faktisk effekt.

Den dystre utviklingen i verden, gjør at det er viktig å se til Finland – eller “Look to Finland” som  Roosevelt ville sagt.

Beredskap handler om fellesskap, prioritering og langsiktighet. Hos oss handler det ofte om symboler, gode intensjoner og dyre kompromisser.

Til slutt en liten kontrast:

I OL i Milano ligger (i skrivende stund) Norge øverst og er best av alle land med 18 medaljer. Finland er nederst på medaljestatistikken, med én bronsemedalje.

Men, altså, når alt kommer til alt – og spesielt i den verden vi lever i nå – er det viktigst å gjøre det som betyr noe på ordentlig – slik som Finland gjør – og ikke det som tar seg bra ut, slik vi her er gode på her til lands.

KI-generert illustrasjon via Copilot.

 

0 0 votes
Artikkelvurdering
Abonner
Send e-postmelding når
0 Kommentarer
Best likt
Nyeste Eldste